lördag 16 juli 2011

SUCCÈ FÖR UTSTÄLLNING I MÖLLE


Oljemålning på tyg. Partiellt collage med överhäng av acetat och ren silke.

Starten var trög, trots storartad vernissage och "invigning" av Borås Konstmuseums chef Hasse Persson. Trots Mölledag i hamnen och strålande sol hade många mött upp, men fler kunde det varit enligt mig själv. Framförallt från Mölleborna. Men ett femtiotal konstintresserade fanns på plats och fick en intressant resa inom konstvetenskapen av Hasse Persson. Många kom från Borås, Göteborg och Malmö.
Vidare följde en dialog mellan Hasse och mig om min konst och konstnärskap som uppskattades av besökarna. Hasse Persson har en enastående förmåga att levandegöra den konstnärliga processen och få människor att förstå det bakomliggande i skapandet och gestaltningen. Att dessutom Hasse Persson fann beröringspunkter och jämförde mitt konstnärskap med storheter som Gerhard Richter och Sigmar Polke är naturligtvis smickrande.
Oljemålning på tyg. Överhäng med spets.


En monumental oljemålning på tyg. Målad på Gocken Jobs tyg, tryckt på mitt tidigare ägda textiltryckeri Ljungbergs Textiltryck i Floda. Överhäng av acetat.


Den enda målning som var ett tidigare verk. Den är en av de ursprungliga som innehåller textil. Deformerade mönster i olika former är klistrade på verket som målats i olja. "My New Suit"... heter verket.

Också ett grafiskt verk. I utförande som de övriga.

En av väggarna i Galleriet Annexet. Här visade jag grafik, oljemålningar och teckningar. Den snygga uppsättningen har gjorts av Anna Nero.

En av de stora oljemålningarna som fann en köpare i Stockholm. Med kornisch, och fronthängande acetat.

Besökarna var avvaktande och försäljningen gick trögt i början. Men fyra dagar senare tog det fart och försäljningen slog utställningsrekord enligt ansvarige. Både de stora målningarna, grafik, kroki som de målade plexiboxarna fann köpare, vilket var jätteroligt. Framförallt var det intressanta besökare. Fina kontakter knöts och mina målningar på tyg har funnit mångas uppskattning. Mina videofilmer skapade känslomässiga förhållanden till mina målningar och fick många att stanna upp och se mina fyra verk.
Några från Louisianas konstråd stannade länge och tog in mängder med information. Vore ju inte illa om man fick en chans där...

Ett grafiskt verk som hamnade i Mölle.

En exponering som tar för sig. Snygg i komposition.

En av mina oljemålningar på plexiglasbox. Målningen sker spegelvänt på materialets baksida. Det här verket hamnade i Viken.

En expressiv bild på en kvinna. Här i svart,vitt,grått med gult partiellt papper bakom. Det här verket hamnar i Mölle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar