tisdag 26 juli 2011

KONST I BUTIK - EN TOM LOKAL FICK ÅTER LIV


Mitt på Gågatan i Borås. Utmärkt skyltläge och rymlig lokal. Den fd skobutiken Wedins stod tom och ropade efter hjälp. Varför tom lokal, mitt i staden?
Jag kontaktade fastighetsägaren och frågade om jag fick hyra den ett par veckor. Det blev en månad. Massor av människor - oftast en helt ny publik kom för att se och fråga om konsten. Mitt urval var provtryck och bilder från träsnitt, några oljemålningar och mest krokier.

Vernissagen var inte precis så folk snubblade på varandra. Tiden krockade med Elfsborgs seriestart. Och då väljer boråsaren fotboll före mina bilder.

Men därefter tog det fart. Många köpte enskilda verk men också hela uppsättningar - koordineringar. Eftersom publiken var en helt annan än på muséer och gallerier valde jag att "matcha" bilderna i färg och på så vis ge idéassociationer till hur det kan gestalta sig på en vägg i ett hem.

Ett exempel på hur en vägg kunde gestalta sig.

En hel vägg med krokibilder. Många handlade just dessa bilder.

Den stora butikslokalen var perfekt som galleri. Dessa svarta krokibilder blev starka mot den vita ytan. Många besökare och butiksägare på Gågatan ville gärna se en fortsättning på "galleriet" - lokalen lyste upp hela gågatan och det såg ut som ett galleri i SoHo i New York, som en besökare sa.
En helt ny publik kom in och hälsade på, vilket var roligt. Någon dag hade jag Musikskolans elever som satt och spelade vilket var mycket uppskattat av besökarna.
Visst, det skrevs några rader om utställningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar