lördag 23 juli 2011

IDIOTEN FRÅN HISHULT



Jag måste erkänna - jag har aldrig varit i Hishult. Och inte på Konsthallen i Hishult heller.
Så när jag och min son Simon traskade in i Gästgiveriet i Hishult med Konsthall som tillhörande byggnad - klev vi in i ett fenomen.
En skulpturpark omgärdar tomten och Konsthallen är minimalistiskt förenklad i sin estetik. Konsten kommer till sin rätt.

När jag besökte Konsthallen var Björn Wessman konstnären som ställde ut. Expressiva målningar i eget tempo. Orden flög genom skallen - Monet, Provence, Marocko, Matisse...
Färgstarka målningar som fängslar.

När jag skulle gå ut från Konsthallen frågade jag i receptionen "vem som är ägare till detta, den måste vara en idiot?"
Det är jag, svarade Kjell Åke Gustafsson. Och smålog och gav mig en katalog med just rubriken - "Idioten från Hishult" - man måste tro på det man gör.
Att starta en Konsthall i en by med trehundra människor varav få är konstintresserade, det kräver sin man. Konsthallen startade 1994 och i år firar man sin hundrade utställning.

ELITEN BLAND KONSTNÄRER
En gedigen samling konstnärer finns representerade sedan starten, dessa är bara några - Olle Kåks, Alf Linder, Roy Andersson, Claes Hake, Pål Svensson, Lars Tunbjörk, Barbro Bäckström, Rolf Hanson...
Det är värt ett besök. Eller fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar