lördag 2 maj 2009

Vaxgjutning på KKV i Göteborg.

Vackra dagar skall man vara ute och känna vårsolen värma mot hjässan.  Eller känna vårdofterna från alla blomster som fullkomligt exploderar i värmen.  
Jag väljer värmen från ångande vattenbad hos KonstnärernasKollektivVerkstad. Här är ett kreativt centra. Min lärare Vladimir Stoces är en ödmjuk, hjälpande hand när mina kunskaper eller minnet brister. Att gjuta är som att redigera film. Man måste jobba med det kontinuerligt för att inte glömma. Det finns bara ett sätt att utvecklas. Att jobba. Åter jobba, jobba.
Dessa bilder är tagna av Anna Nero på KKV under ett gjutningspass. Jag häller rinnande vax i min silikonform - en stövel som skall gjutas i brons. Jag tar fram fyra stövlar varav 2 skall gjutas i brons. Alla är olikt lika. Det skiljer något i formen på varje. 
Grundupplagan med tre stövlar i vax köptes in av Borås Konstmuseum våren 2008.


Så här ser stöveln ut efter gjutningen och innan jag retuscherat den. 
Här häller jag i flytande vax i min silikonform. Den stelnar efter ca 15 minuter.
Här häller jag ut överskottsvax för att inte stöveln skall bli helt homogen. Det gör jag i de fall de skall bronsgjutas. I de fall stöveln skall förbli i vax, låter jag stöveln vara homogent kompakt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar