tisdag 5 maj 2009

Idag gick jag på Sandwalls plats..



Oftast tittar jag med blicken rakt fram... eller uppåt. Men idag tittade jag ned, eller ner. Tittade på hur smutsig stenen blivit efter bara något år. Och att ingen tvättar och sköter våra allmänna platser. Papperskorgarna är ofta överfulla, tuggummi fastklistrade på gatsten, fläckigt och elände.
Nu kan man ju skita i sådant här, men det gör inte jag. 
Jag erinrar mig min bostad i Frankrike, i Antibes där jag tillbringade mitt liv i 15 år. Där högtrycks tvättade man gatorna två gånger i veckan. Och inte nog med det, eftersom parfymtillverkningen ligger i Grasse,  någon mil norr om Antibes så fick man väl någon form av essens därifrån som man blandade i högtrycksvattnet. 
Du kan ju bara tänka dig så underbart det doftade på morgonen när man slog upp jalusierna och för att köpa nybakat bröd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar